Izbrani nasveti ženinom in nevestam (1910)

Ljubljanski škof Anton Bonaventura Jeglič je pred nekaj več kot 100 leti spisal knjižico “NASVETI ŽENINOM IN NEVESTAM, Pouk za srečen zakon (1910)”, v kateri je strnil nasvete mladoporočencem. Ker, kot je dejal, “marsičesa ne vesta in ne razumeta”, jima je ponudil nujno potreben pouk o zakonu. Za življenje v času pred poroko, na dan poroke in po poroki. Še posebno zanimivo je poglavje, v katerem se škof loti zakonskega združevanja oziroma t.i. zakonske dolžnosti. Spoštovana ženin in nevesta, ker “želita o tem kaj poizvedeti, toda sramujeta se povprašati” smo na Metini listi izluščili nekaj nasvetov, ki utegnejo priti prav. V poduk in ravnanje!

1. Prvi namen zakonske združitve je, da bi se zarodil otrok. Tega se ne sme nikoli in nikdar onemogočiti. Združitev se mora vselej vršiti tako, da bi žena mogla postati mati. Ogibati se otrok bi bilo protinaravno dejanje in smrten greh, ki bi izzival jezo in kazen Božjo.

2. Združitev naj se izvrši kar mogoče sramežljivo: dopuščeno je vse, kar je za združitev potrebno. Mož in žena ne grešita, če se dogodi kak pogled po telesu ali kak dotikljaj kamorkoli.

3. Sveta sramežljivost je največja lepota žene in najboljše zagotovilo družinske sreče in zadovoljnosti. Zato naj mož ne sili žene, da bi se njega dotikovala na spolnidel telesa; tudi mož naj ne dotikuje žene na tem delu, ker je nespodobno in bi mogel ženo tam pokvariti, kar bi bilo za oba jako mučno in žalostno.

4. Mož in žena naj pri združitvi ne bota prestrastna, poprej naj opravita molitev in se potem približata eden drugemu prav mirno in obzirno. Ko bi si vse dovoljevala, kar bi strast poželela, bi se poželjivost povečavala, pa tudi telo preveč razburjevalo, kar bi utegnilo škodovati zdravju.

5. Mož in žena se moreta združiti katerikoli čas; svetovala bi se pa bolj zgodnja jutranja ura, ko je spanje povrnilo telesne moči in je tudi duša bolj mirna.

6. Pravico do telesne združitve imata koj po poroki. Vendar se Vama svetuje, da se je prvega dne ne poslužita, ampak odgodita na drugo noč. Prvi dan je prevelika razburjenost duše in telesa, moti vedni nemir, šum in hrum od svatov, morda se je malo preveč pilo, zato ni v pravem stanju ne duša, ne telo. Trdi se, da so otroci te noči spočeti bolj slabi in radi pomrjejo.

7. Združiti se vsako noč sicer ni greh, toda bila bi v tem velika nezmernost, pa bi telesi zakonskih prehitro opešali, posebno pri ženi, ako je morda že samo po sebi bolj slabotna. Združevati se vsak teden po enkrat, dvakrat ne škoduje zdravju in telesni moči.

8. Žena je pod smrtnim grehom dolžna biti možu podložna, ako resno zahteva. Vendar so pa tudi izjeme. Ako je mož močno pijan […], ako bi imel mož francosko bolezen […], jetika se naleze po poljubih, po združitvi le malokdaj […].

9. Kaj je treba storiti za srečo v zakonu: Skrbita, da bota zakon sklenila z Bogom, ne pa brez Boga. Tak prinaša veliko sreče na zemlji in v večnosti. Vse pa pojde narobe, ako skleneta zakon brez Boga. Temelj pravi sreči je in ostane Bog, le od njega prihaja mir in blagoslov.

10. Pridna žena je krona moža. Srečen mož, ki ima dobro ženo, leta njegovega življenja se podvoje.

 

Vir: Anton Bonaventura Jeglič: Ženinom in nevestam (1910)

3 replies on “Izbrani nasveti ženinom in nevestam (1910)”
  1. says: Katka

    :-))))) No, ampak tudi včasih tega niso tako resno jemali. Ob tem sem se spomnila na profesorja na MF, ki je odraščal v tem času in nam prinesel originalni knjižico, mau za razvedrilo … neverjetno, koliko se spremeni v 50, 100 letih. Zdi se tako zgodovinsko, a so še naše babice in dedki odraščali v tem vzdušju.

  2. says: isht

    V 50, 100 letih se je spremenilo marsikaj marsikje, razen v glavah cerkvenih veljakov. Tem so taki 100 let stari napotki postali dogma.

  3. says: ljuboslav

    da, to je res.
    o tem govorita tudi Jezus in Marija.
    Jezus pravi: “vaše telo je tempelj (svetišče) vašega Boga v vas, to je vaše duše. ne skrunite ga z vašimi umazanimi deli in vsakršno razuzdanostjo, skrbite za svoje telo modro in preudarno, s veliko pozornostjo, da ostane čisto in sveto, kot je svet Bog ki je v vas, vaša duša”.
    Marija pravi: “evangelij ostaja isti za vse večne čase, ostaja enako moderen za preteklost, za sedaj, in za v prihodnje. ne spreminjajte nisti besedice, ki je zapisana v njem. in živite ga dobesedno, tako kot je zapisan, ker je to Božja postava.”
    amen.

Komentiranje je zaprto.